Min tykke baby

4. januar 2011

Alder:
7 mdr.

Min tykke baby

Hej Helen

Mange tak for dine svar omkring søvn. Det er blevet meget bedre med Fias søvn takket være dine gode råd og så lidt arbejde fra os:)

Min spørgsmål nu handler om vægt. Min store datter er et lille myr og min yngste er en kæmpe baby:). Viktoria på 10år var stor da hun blev født, men blev så næsten aldrig ret meget større. I hvertfald går det langsomt. I perioder har jeg sammen med lægen været lidt bekymret, men lige nu er hun en sund pige der spiser alt, dyrker meget sport og vokser lidt indimellem:).

Med Fia er det anderledes (Fias far er også en anden:)). Hun var 3340g da hun blev født, en uge over tid. Hun så ud som om hun havde tabt sig lidt da hun kom ud. Hun har også altid været et meget meget sultent barn der har spist til hun gylpede og fik ondt i maven. Det er lidt som om hun ikke har en stopklods. Jeg har tænkt om hun kan have sultet inde i min mave og derfor var meget sulten i starten? I dag er hun 10,2 kg og en kæmpe basse med ridebukselår og deller alle vegne. Hun er ...

Annonce

... selvfølgelig lige til at spise:)

Men jeg bekymrer mig lidt for om hun kan blive for stor. Jeg ved godt at babyer gerne må være tykke. Hun spiser 4 ske måltider om dagen. 2 med grød og 2 med mos. Smager rugbrødshapsere og vores mad. Forsøger sig med en smule mælk. Hun er glad for mad men er blevet lidt bedre til at stoppe igen når hun er mæt. Jeg sørger for at hun spiser langsomt så hun kan mærke når hun er mæt. Hun får mad i hånden så hun selv spiser og hun er begyndt at samle små stykker kartoflel osv op.

Jeg ammer 5 gange i døgnet og går og tager mig sammen til at skære en amning væk. Hun er ikke så god til at drikke vand af kop.

Hun kravler og bevæger sig meget. Selvom om natten kravler hun i søvne:).

Min spørgsmål er: Skal jeg droppe at komme smør/olie i hendes grød? Skal jeg tilbyde letmælk istedet for sødmælk? Eller skal jeg droppe at bekymre mig:)?

Vi har diabetes i familien. Min mand og jeg er begge normalvægtige men har tidligere haft problemer med overvægt.

Venlig hilsen

Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.